We have sent you information regarding the new password to the email address you provided. If you have not received any information - please repeat the process of requesting a password.
Back to siteNo products
Ze względu na budowę wyróżniamy paski:
- klinowe
- wieloklinowe (wielorowkowe)
W starszych maszynach stosowano paski klinowe, które możemy podzielić na:
- klasyczne
- zębate (charakteryzują się większą wytrzymałością przy zmniejszonym rozmiarze)
Do prawidłowego działania paska niezbędny jest odpowiedni naciąg. Najlepiej zmierzyć go przeznaczonymi do tego celu miernikami. Jeżeli jest zbyt duże ugięcie, należy pasek naciągnąć. Najczęściej na mocowaniu alternatora. Nie możemy jednak naciągnąć go zbyt mocno, aby w czasie eksploatacji uniknąć uszkodzenia łożyska alternatora czy sprężarki klimatyzacji.
Najczęściej się po prostu zużywają, rozciągają lub ulegają zabrudzeniu olejami. Wówczas należy je koniecznie wymienić. Wymieniamy również, wtedy gdy zauważymy spękania i wystające druty lub włókna, którymi jest wzmacniany.
Wadą tego typu pasków jest to, że przy napędach wymagających dużych obciążeń, musimy stosować po kilka na jednym kole pasowym co generuje rozbudowany system napędów.
Jeżeli pasek klinowy nie napędza pompy wody, to możemy jeszcze jechać. Pamiętając, że tylko do momentu, kiedy zabraknie nam prądu w akumulatorach. Tak że możemy np. zjechać z miejsca pracy na bazę. O ile nie jest oddalone zbyt daleko.
Pierwsze tego typu paski zastosowano w 1982 roku. Natomiast dopiero niedawno weszły do użytku w koparkach i innych maszynach budowlanych.
Spełniają one takie samo zadanie jak paski klinowe. Charakteryzują się za to większą wytrzymałością oraz mniejszą grubością. Co pozwala na zmniejszenie średnic kół pasowych. Co z kolei przekłada się na większe przełożenie i mniejsze gabaryty silnika.
Ponieważ paski te mogą pracować od strony rowkowanej, jak i gładkiej, układają się on w serpentynę. Wówczas wystarcz jeden pasek do napędu wszystkich urządzeń.
Dzięki swej budowie, złożonej z włókien polisterowych, specjalnego włókna wzmacniającego od gładkiej strony i zastosowania gumy odpornej na temperaturę i węglowodory. Ma on zwiększoną odporność na rozciąganie, co przedłuża jego eksploatacje. Nie mniej jednak zaleca się wymianę średnio co 4 lata.
Wymieniając paski, należy zwrócić uwagę na rolki i koła pasowe. Nierównomierne ich zużycie może spowodować, że pasek z jednej strony będzie bardziej narażony na uszkodzenia.
Jeżeli więc zauważymy jakiekolwiek ślady zużycia należy je po prostu wymienić.
Tak jak wszystkie paski i te nie znoszą jak są zabrudzone olejem. Wówczas należy je niezwłocznie wymienić.
Większość maszyn wyposażona w paski wielorowkowe posiada napinacz automatyczny. Odpada więc nam sprawa jego kontroli. Jeśli jednak nie, to również trzeba zadbać o prawidłowy naciąg.
W sklepie cogito znajdziesz paski klinowe i wielorowkowe do maszyn CAT, Volvo i JCB.
Zostaw komentarz