We have sent you information regarding the new password to the email address you provided. If you have not received any information - please repeat the process of requesting a password.
Back to siteNo products
DRĄŻKI KIEROWNICZE
Jednym z ważniejszych elementów maszyny jest układ kierowniczy. Wiele maszyn przemieszcza się po drogach publicznych , ma on kolosalne znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ale i na placu budowy tez wymagana jest precyzja w kierowaniu i manewrowaniu koparko-ładowarka, koparka kołową czy ładowarka teleskopowa.
Najczęstsza przyczyna uszkodzenia drążków skrętu (kierowniczych) jest wyrobienie się przegubów kulowych zarówno od strony zwrotnicy jak i siłownika skrętu. Powoduje to nadmierne „bicie” kola i brak pełnej kontroli nad pojazdem kierowanym. Zbyt duże luzy na drążku mogą spowodować uszkodzenie zwrotnicy lub nawet „wyrwanie przegubu kulowego i wypadniecie drażka.
W razie takiej awarii jedynym sposobem usunięcia maszyny z placu budowy jest zdjęcie kola i zablokowanie po tej stronie mostu poprzez podłożenie jakiegoś kloca między most a ramę i odjechać na trzech kolach.
W celu odkręcenia drażka, należy podgrzać go palnikiem od strony siłownika żeby puścił klej ,na który jest montowany , a od strony zwrotnicy ,ponieważ końcówka osadzona jest na stożek należy silnie uderzyć dużym młotem .Przed montażem drażka gwint od strony siłownika smarujemy klejem do gwintów a żeby końcówka się nie odkręcila. Po zamontowaniu go wkrecajac lub wykrecajac przegub ustalamy zbieznosc kol,nastepnie kontrujemy nakretka uniemozliwiajac odkrecenie się przegubu.
Ponieważ drazki skretu są bardzo waznym elementem należy je montowac tylko od znanych i renomowanych producentow.
Hamulce w koparko ladowarkach są jednym z najwazniejszych elementow w maszynie.Od nich zalezy bezpieczna praca i bezpieczenstwo osob i innych maszyn w miejscu jej pracy.Obecnie stosuje się tak zwane hamulce mokre,ktore pracuja w tylnych mostach calkowicie zanuzone w oleju.Jest to bardzo dobre rozwiazanie ponieważ chronia je przed przegzaniem i mogą przez to dluzej pracowac.Ale jak kazdy element eksploatacyjny i one się zuzywaja.Najczestszym objawem oprócz slabej sily hamowania jest ubytek plynu w zbiorniczku pomp hamulcowych.Kiedy po kilku krotnym uzupelnieniu plynu i stwierdzeniu ze nie ma wyciekow zewnetrznych sprawdzamy stan oleju w tylnym moscie i jeżeli oleju przybylo to znaczy ze z hamulcami cos się dzieje.Jedna z przyczyn mogą być zuzyte tarcze hamulcowe i przekladki.
W koparko ladowarkach wystepuja w zasadzie trzy typy tylnych mostow
a)wystepujace w modelach B,C,D
b)wystepujace w modelach E,F
c)wystepujace w tylnych mostach skretnych
W celu naprawy hamulcow przede wszystkim nalezy zdemontowac tylny most nie zapominajac spuscic wczesniej oleju .Mosty z modeli B,C,D należy ustawic do rozkrecenia w pione .Nastepnie za pomoca suwnicy bądź tez można wykorzystac te koparko ladowarke, ponieważ bez tylnego mostu maszyna przeciez może nam sluzyc jako dzwig,zdejmujemy poszczegolne elementy mostu.
Zanim wymienimy tarczki i przekladki wymieniamy uszczelnienia na tloczkach i cylindrach hamulca ,ktore należy dokladnie obejzec pod kątem zuzycia i jeśli mamy watpliwosci najlepiej wymienic na nowe. Zuzyte tarczki mogly spowodowac ze tloczek mial za duzy skok i uszkodzil sie i przy okazji uszczelnienie .Nalezy tez sprawdzic w jakim stanie są kosze tarczek i jeśli są mocno „wytarte”wymienic.Nigdy nie wolno stosowac dodatkowej tarczki czy przekladki jako wypelnienie ubytku.Tarczki i przekladki zawsze wymieniamy z dwoch stron aby sila hamowania była jednakowa .Skladajac z powrotem most należy przy okazji wymienic wszystkie uszczelnienia ,zeby nasza robota nie poszla na marne.Po zamontowaniu mostu do maszyny i podlaczeniu przewodow hamulcowych,odpowietrzamy maszyne.Lepiej to zrobic przed nalaniem oleju bo wtedy mozemy sprawdzic szczelnosc uszczelnien na tloczkach hamulcowych.Odpowietrzamy wten sposob ze rozlaczamy pedaly hamulca i odpowietrzamy najpierw jedna strone potem druga , az pedal stanie się twardy.Nastepnie lejemy specjalny olej ,ktory nadaje się do mokrych hamulcow i zaleca sie tez zastosowac specjalny dodatek ,ktory jeszcze bardziej wzmacnia właściwości oleju.Po zalozeniu kol opuszczamy maszyne i testujemy ja na placu,sprawdzamy po sladach hamowania czy „kola rowno biora”.Jesli wszystko w porzadku dopiero wtedy wyjezdzamy do pracy.Czasami w pierwszym okresie slychac zgrzyt hamulcow jednak po krotkim czasie ustepuja i nie ma czym się przejmowac.
Bardzo podobnie postepujemy w przypadku naprawy hamulcow w nowszych mostach maszyn modeli E i F , z ta roznica ze tego mostu nie musimy stawiac w pionie.Tu również tarczki i przekladki wymieniamy z dwoch stron i także wymieniamy przy okazji wszystkie uszczelnienia.
W tych maszynach nie wystepuja kosze tarczek ,ich role pelnia obudowy, ktore nie ulegaja zniszczeniu , ale również należy wymienic uszczelnienia na tloczkach i cylinderkach.Olej jaki stosujemy do tych mostow jest taki sam i rowniez zaleca się stosowac dodatek .W mostach tych należy zwrocic uwage na sprezynki powrotne , które powoduja cofanie się tarczek z przekladkami.
Wymieniajac te sprezynki należy tez wymienic zabezpieczenia tych sprezynek i sworzni prowadzacych.Podobnie jak poprzednio po odpowietrzeniu robimy proby na placu, jeśli przejda pomyslnie, jedziemy do pracy sprawna maszyna.
Z tylnymi mostami skretnymi postepujemy bardzo podobnie jak z mostami do maszyn E i F.
Podobne tez mosty wystepuja w ladowarkach teleskopowych.
UWAGA !!!
Przy naprawie hamulcow jak już mamy rozebrany most zaleca się zwrocic uwage na pozostale podzespoly w znajdujace się w nim,czy ktorys z nich nie nadaje się do wymiany np. satelitki ,wieniec czy lozysko,zeby za jakiś czas znow nie sciagac mostu i nie robic przestoju maszyny.
Praca maszyny budowlanej polega glownie na kopaniu , spychaniu ziemi i jej ladowaniu za co odpowiadaja ramiona ,lyzki,wysuwy i zawieszenia ramion.Wszystkie one są polaczone ze soba za pomoca sworzni i tulei.Dlatego tez bardzo wazna jest dbalosc o ich stan i ich przeglad i smarowanie,co należy do codziennej obslugi .Nalezy więc stosowac odpowiedni smar (pytac się u swojego dostawcy czesci),oraz sprawdzac podczas smarowania droznosc kalamitek i kanalow smarnych.Sworznie i tuleje zaliczane są do materialow eksploatacyjnych i predzej czy pozniej ulegna zuzyciu,jednak nie należy dopuscic do ich calkowitego zniszczenia , bo wówczas grozi to powazna awaria,ktora może doprowadzic do wypadku . Ponadto jeśli w pore się je wymieni zaoszczedzimy sobie pozniejszych kosztow naprawy.Zbyt zuzyty swozen( w mysl zasady ze jeden luz ciagnie za soba drugi) powoduje uszkodzenie tulei ,ktora to z kolei uszkadza jej gniezdo osadzenia.Wowczas zwykla wymiana tulei nic nie pomoze ,tylko trzeba będzie regenerowac gniazdo, co jest bardzo kosztowne i pracochlonne. Zaniedbanie tego problemu powoduje tez utrudnienia w pracy , ponieważ skumulowane luzy uniemozliwiaja precyzyjna prace (operatorzy zartuja ze nie mogą trafic lyzka do wykopu). Z czasem luzy tak się poglebia ze może dojsc do oberwania się np.ramienia i zagrozic to bezpieczenstwu osob w poblizu pracujacych.
Zabierajac się do wymiany sworzni i tulei starajmy się wymienic je wszystkie przynajmniej w danym elemencie ponieważ i tak musimy go zdemontowac i zeby za chwile calej tej czynnosci nie powtazac,bo jeżeli jeden sworzen i tuleja wymaga wymiany to następne na pewno jeśli nie już, to za chwile beda jej wymagaly, nawet jeśli wydaje nam się ze są dobre.Jesli dany sworzen laczy dwa elementy to na ich styku tez wymieniamy.
Na przykladzie
Zostaw komentarz
Komentarze
Drążki kierownicze do maszyn budowlanych. Objawy uszkodzeń, awarie przegubów. Jak wymienić drążek?
By : Pedro On 2020-09-28I've been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area .
Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this website.
Studying this info So i am happy to convey that I
have a very excellent uncanny feeling I found out exactly what
I needed. I so much surely will make sure to do not disregard this site
and give it a glance on a constant basis. Achetez dès maintenant le nouveau Maillot France 2020/2021
Drążki kierownicze do maszyn budowlanych. Objawy uszkodzeń, awarie przegubów. Jak wymienić drążek?
By : Winona On 2020-09-26These are truly wonderful ideas in regarding blogging.
You have touched some nice points here. Any way keep up wrinting.
Koszulka Polska