Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronyBrak produktów
Sprzęgło hydrokinetyczne inaczej zwane zmiennikiem momentu jest to urządzenie, które przenosi napęd bezpośrednio z silnika na skrzynie za pomocą oleju. Odbywa się to w ten sposób że, wał korbowy silnika napędza bezpośrednio wirnik, który przenosi ciecz na łopatki wałka sprzęgłowego i w ten sposób przekazywany jest napęd. Czyli energia mechaniczna zamienia się w energie kinetyczną cieczy i na powrót zostaje zamieniona w energie mechaniczna.
Zaleta tego rodzaju sprzęgła jest :
łatwość rozruchu maszyny,
łagodne przenoszenie napędu, cicha praca,
wytłumienie drgań,
możliwość przenoszenia dużych obciążeń i długa żywotność.
Do większych wad możemy zaliczyć to, że:
sprzęgło się grzeje i wymaga dodatkowego chłodzenia, o
w miarę zużywania przenosi coraz mniejsze obciążenia. Ponieważ zaczyna się ślizgać i wytwarza jeszcze więcej ciepła.
Zmiennik połączony jest z kołem zamachowym za pomocą cienkich blach (taki rodzaj sprzęgła), które w razie jakiejkolwiek awarii zrywają się, nie uszkadzając przy tym silnika ani zmiennika.
Należy pamiętać, aby przed montażem zmiennika zalać go olejem, żeby nawet przez chwile nie pracował na sucho, ponieważ pompa dopiero za jakiś czas napełni go olejem. Nawet chwilowa praca bez smarowania może spowodować wytarcie się łopatek.
Zmiennik bezpośrednio napędza pompę, która daje ciśnienie w transmisji i zmienniku. Możemy je zmierzyć. W tym celu podłączamy zegary w odpowiednie przyłącza pomiarowe i wiemy, jaki element uległ uszkodzeniu: zmiennik, pompa czy sprzęgła.
W koparko – ładowarkach skrzynie dzielimy na dwa rodzaje:
manualne, gdzie biegi przełączamy ręcznie,
automatyczne (power shift), gdzie zmiana biegów odbywa się automatycznie.
W skrzyniach manualnych są tylko dwa kosze sprzęgłowe, kierunku jazdy przód-tył i przedniego napędu a w automatach siedem. Sterowanie skrzynią odbywa się za pośrednictwem cewek, które uruchamiają odpowiednie zawory a te z kolei odpowiednie sprzęgła.
Sprzęgła składają się z kosza, tłoczka wraz z uszczelnieniami, tarczek i przekładek. Podpinając zegar w odpowiednie miejsce, jesteśmy w stanie zlokalizować usterkę. Ważną rzeczą jest wymiana filtrów i oleju zgodnie ze specyfikacją maszyny. Wymieniając olej i filtr należy pamiętać że, po spuszczeniu oleju trzeba odkręcić sitko kontrolne, które znajduje się na dole skrzyni. Zbierają się tam bowiem wszystkie zanieczyszczenia, na których podstawie możemy stwierdzić stan zużycia transmisji. Opiłki, które przyciągnie magnes pochodzą ze skrzyni i jest to normalne bo pracujące elementy zużywają się. Chyba że jest ich nienaturalnie dużo, wówczas należy zastanowić się nad remontem. Jeśli magnes ich nie przyciąga pochodzą ze zmiennika i wówczas należy dokonać pomiaru ciśnienia na zmienniku. Jeśli ciśnienie znacząco spadło należy przygotować się na jego wymianę. W przypadku gdy przeglądy filtrów i wymianę oleju będziemy dokonywać na czas, wówczas nie będziemy mieć ze skrzynia żadnych większych kłopotów.
Sprzęgło hydrokinetyczne zamówisz w Cogito.
W naszej ofercie znajdują się części zamienne do maszyn budowlanych marek CAT, Volvo oraz JCB. Zmienniki momentu wysokiej jakości w korzystnych cenach.
Zostaw komentarz