Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronyBrak produktów
Hamulce w maszynach są jednym z najbardziej istotnych elementów na które musimy zwracać uwagę. To hamulce powodują że jazda jest bezpieczna.
Układ hamulcowy możemy podzielić na dwa rodzaje:
- zasadniczy
- pomocniczy, zwany postojowym
Podziału możemy dokonać również ze względu na budowę:
- tarczowe , gdzie elementem ciernym są klocki
- cierne, elementem, których są tarczki
- szczękowe, w których występują okładziny
Skupmy się na hamulcach tarczowych
Składa się on z tarczy, która jest zawsze elementem obrotowym mocowanym na piastach koła lub wale pędnym głównie w hamulcach postojowych. Następnym elementem jest zacisk z cylinderkiem i klockami hamulcowe.
Z pozoru wydaje się że klocek hamulcowy jest prostym elementem - jednak tak nie jest.
Składa się on z kilku elementów. Płytki, która musi być idealnie dopasowana i po włożeniu go do zacisku nie może mieć żadnego luzu. Płytka ponadto pokryta jest specjalna farbą antywstrząsową, absorbującą wszelkie drgania.
Z drugiej strony specjalnym klejem przymocowana tzw. między-warstwa, której zadaniem jest tłumienie drgań podczas hamowania. Spełnia ona też funkcje izolatora termicznego ponieważ podczas hamowania wytwarza się wysoka temperatura.
Co do składu materiału ciernego to jest on objęty tajemnica producenta, ale wiadomo że zawierają włókna i opiłki metali spajanych. Dodatkowo specjalna żywica, zawierająca też specjalne domieszki materiałów ceramicznych.
Po naciśnięciu pedału który połączony jest z pompą. Następnie olej tłoczony jest do cylinderków, których tłoczki naciskają na klocki hamulcowe i zaciskają się na tarczy. W większych maszynach nacisk pedału wspomagany jest przez serwo zasilane powietrzem.
Czasami zamiast specjalnego płynu jest olej hydrauliczny. I nie wolno go z niczym pomylić bo uszkodzimy uszczelnienia w pompie lub cylinderkach.
Klocki wymieniamy, kiedy warstwa cierna ma kilka milimetrów.
Klocki wymieniamy zawsze parami na jednej osi w przeciwnym razie będą nierównomiernie hamować.
Jeżeli wymieniamy klocki w hamulcu ręcznym - postojowym to zawsze musimy go potem wyregulować aby nie tarły podczas jazdy lub był odpowiedni nacisk po zaciągnięciu.
Jednym z zachowań, które powodują awarie jest np. trzymanie wciśniętego pedału hamulca przy zjeżdżaniu z góry zamiast używanie w celu zwolnienia, silnika. Wówczas następuje przegrzanie materiału ciernego i na powierzchni powstaje szklista warstwa, która już nie będzie hamować . Należy koniecznie wymienić wtedy klocki.
Zawsze przy wymianie klocków sprawdzamy stan cylinderków, czy nie ma żadnych wycieków, jeśli zauważymy że tłoczki się choćby „pocą”, należy bezzwłocznie wymienić uszczelnienia w cylinderkach. Nawet najmniejszy wyciek na klocki czy tarcze spowoduje, że hamulce nie będą prawidłowo działały.
Klocki hamulcowe kupisz w Cogito.
W naszym sklepie znajdują się różne rodzaje klocków hamulcowych do maszyn budowlanych, takich jak:
- koparki
- ładowarki
- koparko-ładowarki
- wozidła
Wszystkie przeszły dodatkowe kontrole jakości dlatego możecie być pewni że w COGITO to działa ;)
Zostaw komentarz