Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronyBrak produktów
Hamulce w koparko ładowarkach są jednym z najważniejszych elementów w maszynie. Od nich zależy bezpieczna praca i bezpieczeństwo osób i innych maszyn w miejscu jej pracy. Obecnie stosuje się tak zwane hamulce mokre, które pracują w tylnych mostach całkowicie zanurzone w oleju. Jest to bardzo dobre rozwiązanie ponieważ chronią je przed przegrzaniem i mogą przez to dłużej pracować. Ale jak każdy element eksploatacyjny i one się zużywają. Najczęstszym objawem oprócz słabej siły hamowania jest ubytek płynu w zbiorniczku pomp hamulcowych.Kiedy po kilku krotnym uzupełnieniu płynu i stwierdzeniu ze nie ma wycieków zewnętrznych sprawdzamy stan oleju w tylnym moście i jeżeli oleju przybyło to znaczy ze z hamulcami coś się dzieje. Jedna z przyczyn mogą być zużyte tarcze hamulcowe i przekładki.
a)występujące w modelach B,C,D
b)występujące w modelach E, F
c)występujące w tylnych mostach skrętnych
W celu naprawy hamulców przede wszystkim należy zdemontować tylny most nie zapominając spuścić wcześniej oleju .Mosty z modeli B,C,D należy ustawić do rozkręcenia w pionie .Następnie za pomocą suwnicy bądź tez można wykorzystać te koparko-ładowarkę, ponieważ bez tylnego mostu maszyna przecież może nam służyć jako dźwig,zdejmujemy poszczególne elementy mostu.
Zanim wymienimy tarczki i przekładki wymieniamy uszczelnienia na tłoczkach i cylindrach hamulca ,które należy dokładnie obejrzeć pod kątem zużycia i jeśli mamy wątpliwości najlepiej wymienić na nowe. Zużyte tarczki mogły spowodować ze tłoczek miał za duży skok i uszkodził się i przy okazji uszczelnienie .Należy tez sprawdzić w jakim stanie są kosze tarczek i jeśli są mocno „wytarte” wymienić. Nigdy nie wolno stosować dodatkowej tarczki czy przekładki jako wypełnienie ubytku.Tarczki i przekładki zawsze wymieniamy z dwóch stron aby siła hamowania była jednakowa .Składając z powrotem most należy przy okazji wymienić wszystkie uszczelnienia ,zęby nasza robota nie poszła na marne.Po zamontowaniu mostu do maszyny i podłączeniu przewodów hamulcowych,odpowietrzamy maszynę.Lepiej to zrobić przed nalaniem oleju bo wtedy możemy sprawdzić szczelność uszczelnień na tłoczkach hamulcowych.Odpowietrzamy w ten sposób, że rozłączamy pedały hamulca i odpowietrzamy najpierw jedna stronę potem druga , aż pedał stanie się twardy. Następnie lejemy specjalny olej ,który nadaje się do mokrych hamulców i zaleca się tez zastosować specjalny dodatek ,który jeszcze bardziej wzmacnia właściwości oleju.Po założeniu kol opuszczamy maszynę i testujemy ja na placu,sprawdzamy po śladach hamowania czy „kola równo biorą”.Jeśli wszystko w porządku dopiero wtedy wyjeźdzamy do pracy.Czasami w pierwszym okresie słychać zgrzyt hamulców jednak po krótkim czasie ustępują i nie ma czym się przejmować.
Bardzo podobnie postępujemy w przypadku naprawy hamulców w nowszych mostach maszyn modeli E i F , z ta różnica ze tego mostu nie musimy stawiać w pionie.Tu również tarczki i przekładki wymieniamy z dwóch stron i także wymieniamy przy okazji wszystkie uszczelnienia.W tych maszynach nie występują kosze tarczek ,ich role pełnia obudowy, które nie ulegają zniszczeniu , ale również należy wymienić uszczelnienia na tłoczkach i cylinderkach.Olej jaki stosujemy do tych mostów jest taki sam i również zaleca się stosować dodatek .W mostach tych należy zwrócić uwagę na sprężynki powrotne , które powodują cofanie się tarczek z przekładkami.Wymieniając te sprężynki należy tez wymienić zabezpieczenia tych sprężynek i sworzni prowadzących.Podobnie jak poprzednio po odpowietrzeniu robimy próby na placu, jeśli przejdą pomyślnie, jedziemy do pracy sprawna maszyna.
Tylne mosty skrętne w koparko-ładowarce CAT 444 442 i ładowarkach teleskopowych TH
Z tylnymi mostami skrętnymi postępujemy bardzo podobnie jak z mostami do maszyn E i F. Podobne tez mosty występują w ładowarkach teleskopowych.
UWAGA !!!
Przy naprawie hamulców jak już mamy rozebrany most zaleca się zwrócić uwagę na pozostałe podzespoły w znajdujące się w nim,czy któryś z nich nie nadaje się do wymiany np. satelitki ,wieniec czy łożysko,żeby za jakiś czas znów nie ściągać mostu i nie robić przestoju maszyny.
Marek Urbanowicz
Mechanik maszyn budowlanych z 17 letnim stażem
Zostaw komentarz