Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronyBrak produktów
W serwisowaniu maszyn budowlanych bardzo ważnym elementem jest dbanie o stan ślizgów. Występują one w wysuwie ramienia i podporach umożliwiając płynne przesuwanie się po sobie elementów metalowych. W związku z tym że maszyny budowlane zazwyczaj pracują w trudnych warunkach wymianę ślizgów trzeba przeprowadzać dość często, wykonane są one ze specjalnego tworzywa POLIAMID-u. Ma on bardzo dobre właściwości ślizgowe jest trwały i odporny na działanie smarów i olei. Przy wyborze ślizgów należy zwrócić uwagę aby były toczone ponieważ są znacznie trwalsze niż te wykonane metodą wtryskową.
Wysuw ramienia powoduje wydłużenie ramienia tylnego w koparko-ładowarkach oraz teleskopu w ładowarkach teleskopowych. Wysięgnik jest bardzo pomocny przy kopaniu głębokich wykopów lub sięganiu łyżką tam gdzie maszyna nie może bliżej podjechać. Pierwsze oznaki które powinny zwrócić naszą uwagę i sugerują zużycie ślizgów to duże luzy na wysuwie. Można sprawdzić dodatkowo stan ślizgów, wysuwając ramie na ¾ długości i opuszczając tak żeby łyżka dotykała podłoża a następnie docisnąć ramieniem. Zbyt duży luz wysuwu może uszkodzić znajdujący się w nim siłownik dlatego nie należy zwlekać z wymianą. Przed przystąpieniem do wymiany ślizgów rozkładamy ramie w maksymalnym rozwarciu i demontujemy łyżkę wraz z siłownikiem łyżki. Zaślepiamy przewody od siłownika łyżki i wybijamy sworzeń siłownika wysuwu następnie cofamy jego tłoczysko. Demontujemy górną płytę górnego ślizgu i odkręcamy dolny ślizg. Pod wysuw podkładamy klocki drewniane i ostrożnie wyciągamy go zachowując szczególną ostrożność, żeby nikomu nic się nie stało. Wymianę ślizgów zaczynamy od trzech tylnych, jeżeli były tam podkładki zostawiamy je. Kiedy założymy już nowe ślizgi wkładamy wysuw z powrotem i wciągamy go najlepiej za pomocą wciągarki ręcznej powyżej połowy ramienia i sprawdzamy luz jeśli nie ma zostawiamy, jeśli jest wyciągamy z powrotem i dokładamy po podkładce i operację powtarzamy do skutku. W tym momencie można już podpiąć siłownik wysuwu i zabezpieczamy nowymi segerami. następnie wymieniamy czwarty ślizg tylny na górze później dolny przedni, dwa boczne z przodu i ostatni górny przedni wraz z płytą. Wszędzie dodajemy lub jeśli za ciasno odejmujemy podkładki. Po dokręceniu górnej płyty wraz ze ślizgiem uruchamiamy maszynę i ruszając siłownikiem do przodu i tylu sprawdzamy spasowanie ślizgów. Po kilkunastu cyklach przykładamy rękę do obudowy wysuwu i jeżeli jest wręcz gorąca to znaczy że gdzieś trzeba odjąć podkładki. Na koniec montujemy łyżkę i siłownik łyżki.
Podpory w maszynie pełnią bardzo ważna role, powodują że maszyna podczas pracy tylną łyżka zachowuje się stabilnie. Żeby spełniały dobrze swoje zadanie należy dbać o ślizgi, w które są wyposażone. Zużyte ślizgi powodują że maszyna podczas pracy nie jest stabilna i najprostsze czynności stają się uciążliwe i niebezpieczne. Żeby zminimalizować ryzyko uszkodzenia ślizgów należy je codziennie myć. Lejąc wodę do środka tuby aby wypłukać nagromadzone w nich błoto. Zaschnięty brud może okazać się trudny w usunięci i powodować szybsze zużycie części maszyny. W modelach E i F koparko-ładowarek firmy Caterpillar można chwilowo poprawić stabilizacje odkręcając w dolnej części śruby ślizgów i odejmując podkładki, następnie dokręcając śruby z powrotem co spowoduje dociśniecie ślizgu. Jest to jednak rozwiązanie chwilowe. Chcąc wymienić wszystkie ślizgi stabilizatora należy wybić dolny i górny sworzeń następnie wyjąć siłownik podnoszenia podpór. W kolejnym kroku wyjmujemy tubę suwnicą do góry. Potem wyciągamy dwa ślizgi znajdujące się w obudowie i bardzo dokładnie czyścimy ja wewnątrz aby nowe ślizgi nie napotykały oporu. Przystępując do montażu zaczynamy od założenia ślizgów w obudowie .Wybieramy ślizgi o średniej grubości następnie zakładamy górne ślizgi dokładnie je dopasowując i wkładamy tubę do obudowy. Pasujemy dość ciasno dlatego wkładając ją pomagamy sobie młotem. Tubę wciskamy do momentu aż dolny otwór na sworzeń znajdzie się poniżej obudowy. Następnie wkładamy siłownik i blokujemy go sworzniem, który zabezpieczamy nowymi segerami. Otwór w tubie musi się zgrać z główką siłownika i dopiero wówczas zakładamy płytę podpory z nowym sworzniem. Ostatnią czynnością jest zakładanie ślizgów dolnych, których siłę docisku regulujemy poprzez dodawanie lub ujmowanie podkładek. Tak samo robimy z drugą podporą. W celu sprawdzenia ślizgów odpalamy maszynę i wysuwamy podpory, powinno być czuć lekki opór. Energicznymi ruchami ramieniem w koparko-ładowarce ruszamy w prawo i lewo sprawdzając jak się one zachowują i czy maszyna jest stabilna. Jeśli wszystko jest w porządku możemy przystąpić do pracy.
Zostaw komentarz