Na podany email wysłano informację o nowym haśle. Jeśli wiadomość nie dotarła, spróbuj ponownie lub skontaktuj się z nami.
Powrót do stronyBrak produktów
Stacyjka zapłonu spełnia dwa zadania. Jedno, z czym przede wszystkim nam się kojarzy, to odpalanie silnik. Drugie to aktywowanie wszystkich układów elektrycznych. W większości koparek, koparko-ładowarek i innych maszynach budowlanych dopiero po przekręcaniu kluczyka możemy uruchomić światła, wycieraczki czy najważniejsze - komputer pokładowy.
Stacyjka składa się z wkładki na kluczyk oraz kostki zapłonu. Przekręcając kluczyk, powodujemy, że w kostce obraca się stycznik, łącząc odpowiednie obwody.
Najczęstszą przyczyną usterek stacyjki w koparkach są uszkodzenia mechaniczne. Zazwyczaj, pojawiają się one na skutek długotrwałego użytkowania. We wkładce wyrabiają się zapadki przez co mamy kłopot z włożeniem i obrotem kluczyka.
Również sam kluczyk po pewnym czasie wyrabia się i traci zarys ząbków. Jeśli widzimy na nim jakieś uszkodzenia lub ślady zużycia są dość znaczne, warto wymienić go zanim złamie się w stacyjce. Tutaj kupisz kluczyki do CAT Volvo i JCB.
Uszkodzeniu może też ulec drugi element stacyjki czyli kostka zapłonu. Przez lata użytkowania dochodzi do wycierania i wypalania się styków, przez co powstaje duże obciążenie instalacji co z kolei może doprowadzić do zwarcia.
Jeśli stacyjka zapłonu w koparce ulegnie uszkodzeniu, to raczej nie naprawiamy jej tylko wymieniamy na nową.
Musimy pamiętać, żeby dobrać stacyjkę odpowiednią dla danego modelu, a nawet numeru seryjnego maszyny, w przeciwnym razi mimo iż z wyglądu jest podobna lub nawet taka sama nie będzie dobrze funkcjonować.
O stacyjkę możemy też odpowiednio zadbać. Np. do wkładki wstrzyknąć specjalny środek do zamków, wówczas kluczyk będzie miał lekki poślizg i nie będzie się tak szybko zużywał.
Pamiętajmy też o tym aby nie używać uszkodzonego ani zabrudzonego kluczyka, bo może to doprowadzić do awarii. Natomiast odpowiednio użytkowana i zadbana posłuży nam długie lata.
Zostaw komentarz